CLOSE SEARCH

Dårlige råd

De fleste med bekkenløsning opplever nok at alle ønsker å hjelpe og kommer med forskjellige gode og velmenende råd. Enkelte av disse rådene er derimot ikke spesielt bra å følge. Her vil vi forklare hvilke råd dette gjelder og hvorfor det ikke er så bra.

 

 

 

Prøv å huske at du skal gå på tærne opp fortauskanter og i trapper. Det holder deg nemlig i balanse uten at du belaster bekkenleddene unødig – Med en gang du begynner å kompensere for smerter, å belaste på en annen måte enn du normalt gjør for å unngå smerter, så vil du kunne forflytte problemet til et annet område.

 

Du bør bruke godt skotøy med hælkapper og gå med bitte små skritt helst med knærne sammen. Du bør gå sidelengs eller baklengs ned trapper – Bittesmå skritt/gå sidelengs/gå baklengs er kompensering som nevnt ovenfor. Dette vil kunne føre til at smertene etter en kort stund flytter på seg. Prøv å bevege deg så normalt som mulig.

 

Noen får god hjelp av et bekkenbelte, som gjør bekkenet mer stabilt og dermed mindre smertefullt – Langvarig bruk av bekkenbelte eller korsett vil kunne svekke en del av muskulaturen rundt bekkenet, og i verste fall forlenge hele problemet. Brukt i akutte tilfeller på noen dager er det greitt.

 

Gå med veldig korte skritt – Du trenger ikke å gå med små skritt, gå med den skrittlengden du føler er komfortabel.