CLOSE SEARCH

Trening og andre råd

Hva kan du gjøre selv?

 

Først og fremst oppsøk hjelp tidlig, det er den klart enkleste og raskeste måten å bli kvitt smertene. Men det finnes også enkelte ting man kan gjøre selv for å lindre smertene.

 

De fleste har lyst å bevege seg og kanskje trene litt selv om de er gravide. Når smertene fra bekkenløsning forhindrer deg fra å trene og bevege deg normalt, bør du først og fremst få behandling for å bli kvitt smertene. Når du begynner å bli bedre bør du trene igjen. De vanligste treningsformene for gravide er vanntrening og yoga for gravide. Øvelser tilrettelagt av en fysioterapeut vil være nyttig for å stabilisere ryggen frem mot fødselen slik at man holder seg bra.

 

Trening

Har du basseng i nærheten kan man faktisk ta en tur og trene. Begynn forsiktig og lytt til kroppen. Bassengtrening er veldig fint for gravide, da det fjerner det meste av belastningen fra den voksende maven.

Yoga for gravide er også en forsiktig type trening og stort sett bra for alle gravide.

Sykling er en forsiktig måte å bevege seg på og vil for mange være en fin måte å få litt trening.

For alle typer trening gjelder det at du lytter til kroppen din. Vær forsiktig når det gjør vondt. Men ikke vær redd for å bevege deg!

 

 

Lytt til kroppen – Bruk sunn fornuft

Hvis du kjenner at du gjør noe som gjør vondt, bør du være litt forsiktig med dette. Kjenner du at du gjør noe som kjennes bra ut, så kan du prøve å gjøre mer av det og se om det hjelper. Men det som er viktig å vite er at du ikke kan gjøre noe skade på ryggen/bekkenet eller barnet ditt ved normal bruk av ryggen.

 

 

Unngå tunge løft – Få hjelp til husarbeidet

Man bør være forsiktig med tunge løft, men også vasking/støvsuging o.l. bør man være forsiktig med om man kjenner at dette er ubehagelig. Når man bøyer overkroppen lett forover som man gjør med vasking, så vil man i praksis løfte store deler av overkroppen med den nedre delen av korsryggen, og dermed belaste den for mye. Få hjelp til husarbeidet!

 

 

Variasjon i belastning

Prøv å varier belastningen på ryggen i løpet av dagen, gå litt, stå litt, ligg litt. Holder man ryggen og bekken i lett bevegelse er det mindre sannsynlig at man stivner. Sitte stille på en stol er som regel noe av det verste man kan gjøre med et stivt og vondt bekken.

 

 

Sovestilling

Ofte vil det hjelpe med en stor pute mellom knær om man ligger på siden, eller en pute under knær om man ligger på rygg. Da fjerner man en del av spenningen i bekken/korsrygg, og det vil være lettere å sove.

 

 

Hjelpemidler for gravide

Dersom du har så store smerter at du har problem med å gå, kan det være gunstig å bruke krykker eller andre gåhjelpemidler. Du kan også få spesielle støttekorsett på sykehus og på fylkets hjelpemiddelsentraler. Andre hjelpemidler kan være: toalettforhøyer, bekkenstol, badebenk og rullestol.

Langvarig bruk av krykker er derimot frarådet, siden det kan gi svekkelse i muskulaturen rundt bekken/korsrygg som senere kan forsterke symptomene og gi langvarige symptomer.

 

 

Arbeidsgiver

Det er viktig å involvere arbeidsgiveren din på et tidlig tidspunkt. Har du en jobb som er tung eller fysisk belastende, vil det være lurt å få til en dialog med arbeidsgiveren og få tilpasset arbeidet til deg og det du klarer hvis dette er mulig. Ved å innføre små hvilepauser eller en hvilestol, så kan gjøre det enklere å være i jobb. I prosjektet «Gravid i Jobb» klarte man å redusere sykefraværet med 5 uker i gjennomsnitt.

Ved behov kan du få sykmelding av kiropraktor eller legen din.

 

 

Fødestillinger

Smerter i bekken/korsrygg som ikke har blitt behandlet og fikset, vil kunne gå ut over fødselen. Det vil kunne begrense hvilke fødestillinger som er behagelige samtidig som man vil kunne få problem med å snu seg. Enkelte stillinger vil kunne være for smertefulle. Om man har bekkenløsning vil jordmoren komme med gode råd om hva som vil fungere og de fleste kommer gjennom fødselen på vanlig tid.